Vanade eestlaste uskumused lastesaamisest ja lastetusest

Tüdrukute saamiseks pandi voodi peats lõunasse ja naisele pidi lähenema lõunakaarest. Voodisse soovitati sel juhul võtta naiste tööks vajalike asju või seoti selja peale pesukurikas. Arvati ka, et sünnivad sellest soost lapsed, kumb pool on seksis aktiivsem, tihe seksielu pidi tagama palju lapsi, aga raseduse ja kuupuhastuse ajal oli see keelatud. Noore kuu esimest faasi peeti laste tegemiseks kõige soodsamaks, lapsed sündivat siis ilusad ja terved, eriti poisid. Koidu ajal tehtud lapsed aga sündivat punapäised, roheliste silmade ja tedretäppidega. Arvati ka, et punapead sünnivad vägisi tehes.

Kaksikute sündi peeti aga “jumala nuhtluseks”, neil arvati olevat kahe peale üks mõistus ja jõud. Selle vältimiseks ei tohtinud abielunaised süüa kahe rebuga muna ega paariskuupäevadel kaks korda seksida. Arvati ka, et kui naine on liiga hea elu peal, on ta liiga väge täis ning sünnitab kaksikud.




Lapse sugu arvati mitmete märkide järgi. Poisslaps arvati olevat südame all kõrgemal ja tüdruk madalamal, seda näitas naise kõhu kuju raseduse ajal. Kui naine raseduse ajal armastas haput ja soolast süüa, arvati sündivat poiss. Maksalaigud ja iiveldushood andsid tütre sünnist märku. Arvati, et tütar võtab naise ilu.

Raseduse esimesel poolel oli keelatud nutmine, ahnitsemine, liigsöömine, ehete kandmine kaela ümber, majapidamistööde vastupidises järjekorras tegemine. Soovitati vaadata ilusaid pilte, laulda rõõmsaid laule, olla kõigi vastu lahke ja heasüdamlik. Ehmatusest arvati vigu lapsele tekkivat (ussiviga, koeraviga, tulemärgid jt.). Kui rase naine ehmatades kuskilt ennast puudutas, sellel kohal arvati tekkivat sünnilaik või inetu märk.

Lapseootel naine oli kõikjale külla oodatud, arvati õnne toovat igale perele. Uue maja sarikapeole kutsuti alati keegi “nelja silmaga naine”, et uues majas oleks lasteõnne ja seal edeneks elu.




Toonekurge peeti lapseõnne toovaks sümboliks, kuna ta pesitseb inimasulate läheduses. Kui maja läheduses asuvast toonekure pesast kukkus muna või poeg alla, peeti seda väga halvaks endeks. Oli uskumus, et lapsi toob toonekurg titeallikast, kaevust, järvest, jõest, rabast, metsast, titemäelt või titekivi tagant.

Endistel aegadel kandis naine raseduse ajal hoolt eelkõige lapse tervise ja käekäigu eest. Loote areng ja terve lapse sünd arvati täielikult sõltuvat emast, kes oli lapsega nii füüsiliselt kui vaimselt seotud. Tervete ja tugevate laste sünd oli vanas talupojakultuuris väga oluline, et pere jääks kestma ja oleks elujõuline. Sellises peres hoidsid eakad pereliikmed ja suuremad lapsed väiksemaid lapsi, kõigil oli oma koht ja ülesanne olemas. Talu pärija oli enamasti alati vanim ehk esimesena sündinud poeg (isa elujõu kandja), tütred läksid oma mehe perre elama ja nooremad pojad pidid ise endale elu rajama.

Kasutatud allikas: Marju Kõivupuu, “Eestlaste eluring”



Artikkel jätkub. Viite järgmisele lehele leiad pärast e-poe reklaami...





Suur valik ehteid, kodukaupu, matkatarbeid, mänguasju, kristalle, taro kaarte, seinapilte jne.


Numeroloogilised analüüsid


Ühe inimese numeroloogiline analüüs sünnikuupäeva ja nime järgi + aasta analüüs numeroloogia järgi


Ühe inimese numeroloogiline analüüs sünnikuupäeva ja nime järgi (lisana aasta lühinumeroloogia)


Skulptuur: uus elu


Käevõru: malahhiit


Klaasskulptuur: meduus


Kokkupandav lennuk - Focke-Wulf FW 190 A-3


Kausid (5 tk)


Kaelakee: tšarioot


Taro kaardid: Deviant Moon (koos raamatuga)


Tassid (6 tk) (560 ml)


Seinakell



NB! Lehekülje sisu kopeerimine ei ole lubatud OÜ A.J.A. Grupp kirjaliku loata. Täpsemad lehekülje kasutustingimused leiad siit.

Kui soovid lisada siia lehele kommertsartiklit kliki siia.



Lehed ( 2 / 2 ): « Eelmised1 2

Seotud postitused