Kuidas õpetada lapsele mõistlikku rahakasutust?

Viiest abielupaarist neljal tuleb ette tülitsemist rahaküsimustes. Pere rahaasjadest peaks igas peres olema pereliikmetel ülevaade ja selle kasutamiseks kindlad reeglid. Kulud tuleks jagada peres õiglaselt, suuremad ostud võiks ette planeerida, ostude suhtes saab kokku leppida ja kaasata võib sellesse ka lapsi. Lapsed on võimelised rahaga mõistlikult ümber käima juba väga noores eas. Kui neile mõistlikult seletada, siis nad ka mõistavad, et neil tuleb ühest või teisest asjast mõnikord loobuda kogu pere heaolu nimel. Nii õpivad lapsed juba varakult rahasse vastutustundlikult suhtuma. Säästmistki on võimalik õpetada lastele varakult ja lapsed vajavad kindlaid reegleid raha kasutamisel. Kokkulepetest kõrvalekaldumine muudab lapsed ebakindlaks.




Enamik lapsi omandab arusaamise rahast umbes seitsmendaks eluaastaks. Lapsele on vaja seletada, et kõiki mänguasju ei ole vaja ega ole ka võimalik endale osta. Seda ei saa teha selgeks lapsele ühe jutuajamisega, selgitustöö peaks olema järjepidev. Et poes ebameeldivaid situatsioone vältida, peaks kokkulepped lapsega saavutama juba enne poodiminekut. Lapsega tuleks kindlasti rääkida, kuidas raha ema ja isa pangakaardile tuleb. Selleks, et raha üldse oleks kasutamiseks, on vaja tööd teha ja kulutada ei ole võimalik rohkem, kui raha sisse tuleb. Kindlasti võiks lastele juba enne kooli selgitada, et perel on iga kuu vältimatuid kulusid, mida ei tohi maksmata jätta. Lisaks sellele on hädapärased asjad nagu toit, riided, jalatsid, õppevahendid, kodutarbed, bensiin jt. Alles seejärel saab kulutada nendele asjadele, mis meeldivad ja mida ihaldatakse. Kuidas seda kõike lapsele selgitada? Koolieelikule ja algklassilapsele võib õpetada rahakasutust hoiupõrsa kaudu. Kui on kogutud teatud summa, siis saab koos arutada, mida mõistlikku selle raha eest võiks saada. Võib vaadata koos reklaamlehti ja kaupade hindu, võib hindu ja olemasolevat rahahulka võrrelda.




Et midagi ihaldusväärset saada, on vaja millestki ehk loobuda. Võib arutleda ka ihaldatud asjade kasuteguri üle, mängida mõttemänge, et kui kõik mänguasjad saakski ära osta, siis kuhu need kodus panna? Last tuleks õpetada varakult vahet tegema soovidel ja vajadustel. Telefoni ostmisel võib lapsega koos arutleda, kas lapse telefon ikka peab olema kõige moodsam ja kallim nutitelefon kui pisut tagasihoidlikumaga saab samuti helistada, netis käia ja sõnumeid saata. Lapsed paraku ju kaotavad ja lõhuvad asju. Jälgida tuleks ka seda, et iseenda sõnad ei läheks tegudega vastuollu. Kui ise teete emotsionaalseid oste ja raiskate raha mõtlematult, elate võlgu või olete üldse hooletu raha suhtes, siis pole õpetussõnadest eriti kasu. Lapsed on väga tähelepanelikud sellistes asjades. Lapsed õpivad rohkem oma vanemate käitumisest ja eeskujudest, kui õpetussõnadest ja manitsustest. Kooliskäijale lapsele saab juba taskuraha kaudu õpetada majandamist. See õpetab last targalt majandama ja raha väärtust mõistma.




Taskuraha andmisel võiks olla mingi kindel süsteem: kas laps saab iga päev mingi pisikese summa või antakse pikema perioodi peale pisut suurem summa (kord nädalas või kord kuus). Kui süsteem toimib, siis tuleks sellest kinni pidada. Lapses ei tohiks tekkida arusaama, et raha saamist võib enda kasuks pidevalt muuta ja raha võib lihtsalt niisama juurde küsida. Raha pikemaks ajaks andmine õpetab lapsele planeerimist. Kui nädala raha on juba esimesel päeval otsas, siis tulebki ülejäänud nädal ilma hakkama saada. Last võib ka motiveerida osa rahast säästma mingi suurema eesmärgi nimel. Võib pakkuda isegi sellist varianti, et igalt nädalas säästetud summalt makstakse lisaks intressi, aga selle suurus tuleks kokku leppida. Oma taskuraha kasutamise üle peaks laps otsustama ise. Nii õpib laps valikuid tegema ja nende eest vastutust võtma. Kui lapsel õnnestub reaalselt raha teenida mingit tööd tehes, ka siis peaks ta saama võimaluse ise valikuid teha. Lapsed ei ole rumalad, nad on võimelised raha mõistlikult kasutama.





Suur valik ehteid, kodukaupu, matkatarbeid, mänguasju, kristalle, taro kaarte, seinapilte jne.


Ühe inimese numeroloogiline analüüs sünnikuupäeva ja nime järgi (lisana aasta lühinumeroloogia)


Armastuse soodsad ajad


Kahe inimese numeroloogiline analüüs ja kokkusobivus


Kaelakee: pärlikarp


Kaelakee: ambur


Käevõru: turmaliin


Taro kaardid: Coffret Encore Tarot (koos raamatuga)


Kõrvarõngad: rebased


Padjakate 40 x 40 cm (2 tk)


Padjakate 30 x 50 cm (1 tk)


Multitööriist: 21-osaline


Koogialus - Villeroy & Boch



NB! Lehekülje sisu kopeerimine ei ole lubatud OÜ A.J.A. Grupp kirjaliku loata. Täpsemad lehekülje kasutustingimused leiad siit.

Kui soovid lisada siia lehele kommertsartiklit kliki siia.

Seotud postitused