5 fakti, mida tasub teada sõiduki piduritest

Partnerid

Sõiduki pidurisüsteem on üks olulisemaid ohutusega seotud komponente, mille tehniline korrasolek tagab terve auto ja sõitjad. Piduriklotside – ja ketaste regulaarne kontroll on seetõttu väga oluline, et tagada ohtlikus olukorras võimalikult lühike pidurdusteekond.

Meie teedelt võib leida erinevate pidurisüsteemidega sõidukeid – vanematel masinatel ja raskeveokitel on trummelpidurid, uuematel sõidukitel kergemad ja efektiivsemad ketaspidurid.

1. Ketaspidurite komponendid

Ketaspidurid koosnevad peamiselt piduriklotsidest, ketastest ja pidurisuppordist. Kui juht vajutab piduripedaali, siis iga ratta juures asuv hüdrauliline süsteem surub klotsid vastu kettaid ja sõiduki kiirus aeglustub. Ketaspidur töötab sarnaselt jalgrataste pidurile, kus klotsid surutakse ratta peatamiseks ketta vastu.

Piduriketta pilt on võetud saidilt autodoc.ee

2. Kui sageli peab pidurikettaid vahetama?

Siin ei ole ühtset kindlat vastust, sest pidurisüsteemi kulumist mõjutab lisaks läbitud kilomeetritele ka sõidustiil ja pidurdamise sagedus. Pidurdades tekib ketaste ja klotside vahele kõrge kuumus, mis võib ulatuda kuni 800 kraadini. Seetõttu peavad kettad vastu pidama nii hõõrdumisele kui kuumusele.

Kulumise kiirus sõltub ka sellest, kas sõidetakse pigem maanteedel pikemaid vahemaid või linnaliikluses, kus foore ja ristmikke on rohkem. Linnaliiklus sunnib meid sagedamini peatuma ja avaldab seetõttu sõduki pidurdussüsteemile oluliselt suuremat koormust. Lisaks sõltub kulumise kiirus ka auto raskusest ja kui palju inimesi sellega pidevalt korraga sõidab.

3. Esipidurid kuluvad kordades kiiremini

Esipidurid võtavad enda peale umbes 70% tavalise sõiduauto pidurduskoormusest ning kuluvad seetõttu mitu korda kiiremini. Mida äkilisemad ja lühemad on pidurdusteekonnad, seda rohkem koormust esipiduritele rakendub.

Rahva seas levib eksiarvamus, et pidurikettad lähevad aktiivse kasutamise tagajärjel kõveraks, kuid see ei ole nii. Pigem mõjutavad hõõrdumine ja temperatuur pidurikettaid selliselt, et need kuluvad ebaühtlaseks ja auklikuks.

4. Piduriketastega peaks alati vahetama ka piduriklotsid

Piduriklotsid peavad sarnaselt piduriketastega toime tulema väga tugeva hõõrdumise ja kõrge temperatuuriga. Klotsid on tavaliselt valmistatud orgaaniliste ja metalliliste materjalide segust. Kõige kallimad ja vastupidavamad klotsid on keraamilised, mis on äärmiselt kerged ja hea pidurdusvõimega.

Juhul, kui auto enda süsteem ei näita piduriklotside kulumist, ei tohiks erinevaid märke eirata. Esimeseks vihjeks klotside kulumisest on pidurite krigisemine. Vahetamise vajadusele viitab ka pidurdamisel tekkiv vibratsioon või auto kiskumine ühele poolele. Selliste märkide tekkimisel tuleks kindlasti külastada autoremonditöökoda.

5. Uued pidurikettad ja – klotsid tahavad sissesõitmist

Uute auto pidurisüsteemi osadega on nagu jalatsitega – mugavaks kasutamiseks vajavad need sissekandmist. Sissesõitmiseks sobib tühi tänav või plats, sest peate paar korda kiirendama ja pidurdama, kuid mitte täieliku peatumiseni.

Sellist tegevust tuleks korrata vähemalt 4-5 korda ning viimase kiirendamise järel lasta auto kiirus iseseisvalt vaibuda umbes 25 km/h ja siis pidurdada sujuvalt peatumiseni. Peale sissesõitmist tuleb lasta ketastel ja klotsidel vähemalt 20 minutit seistes jahtuda.

Seotud postitused