10 nõuannet pähklite tarbimise kohta


Foto: pixabay.com

Pähklid on toitvad ja tervislikud ega sisalda kolesterooli. Pisike peotäis päeva kohta ei tee kedagi ka paksuks. 100 grammi pähkleid annab umbes sama palju kaloreid kui 100 grammi ðokolaadi. Peale sarapuupähklite on veel India pähklid, Kreeka pähklid, muskaatpähklid, parapähklid, kookospähklid, mandlid, pistaatsia pähklid, seedermänni seemned jpt. Pähklites olev õli on ideaalne küllastumata rasvhapete oomega-3 ja oomega-6 sisalduse tõttu. Supilusikatäis pähkleid aitab päevase normi täis saada.



Lisaks sisaldavad pähklid parkaineid, orgaanilisi rasvu, C-vitamiini, B-grupi vitamiine, PP vitamiini, karotiini, eeterlikke õlisid, kiudaineid, kaaliumi, fosfori, kaltsiumi, magneesiumi, seleeni, joodi, vaske, niklit, mangaani, tsinki, rauda, valke ja süsivesikuid. Pähklid turgutavad organismi nõrkuse korral, ei tekita kõhukinnisust, aitavad suhkruhaiguse, mao- ja seedehaavandite, veresoonte lupjumise, südamehaiguste, maksahaiguste, ainevahetushäirete, reumatoidartriidi, krampide korral. Kõrge toiteväärtuse tõttu tugevdavad need ka organismi kaitsevõimet. Pähkel on taimne toiduaine, mistõttu ei sisalda kolesterooli. Pähkleid võib panna toitudesse, küpsetistesse, salatitesse ja võib näksida vahepalana. Neid võib hoidistada mees, mis on hea konservant rohkete tervistavate omadustega.



Pähkleid ostes ja tarbides võiks vaid jälgida järgmist:

1. Pähkleid ostes tuleks kontrollida realiseerimisaega. Valedes hoiutingimustes võivad pähklid kergesti rääsuda. Niiskuse käes seistes võivad lausa hallitama minna. Pähklid säilivad hästi ka kodustes tingimustes, aga niiskust ei talu. Pähkleid võib säilitada kinnises klaaspurgis, koorega sarapuupähkleid võib säilitada ka paberkotis. Säilitada saab ka mee või õli sees. Näksimiseks pannakse korraga vaid paari päeva jagu välja. Rääsunud pähklitel on kibe maitse ja ebameeldiv lõhn. Röstitud ja kattega kaetud pähklid riknevad kergemini kui puhtad. Kreeka pähkleid, pekaani ja pistaatsia pähkleid ning seedriseemneid võib säilitada ka sügavkülmas (vähemalt aasta).



2. Parem on tarbida naturaalseid pähkleid. Maitsestatud pähklid ja mandlid sisaldavad liiga palju soola ja muid ebavajalikke ning isegi kahjulikke aineid. Kõike seda saadakse toidust igapäevaselt niigi ülearu.

3. Pähkleid võib vähese soolaga ise kodus õrnalt röstida (või hõõruda), mis maitseomadusi parandab. Pähkleid röstitakse kuival pannil, küpsetistesse lisamisel või koogi peal pruunistuvad need ise kenasti.

4. Müsli tegemisel tuleks pähklid enne õrnalt kuival pannil röstida, kuumalt suhkrustada ja lasta jahtuda enne müslile lisamist.



5. Toorsalatitesse sobivad kõige paremini pehmed pähklid (Kreeka pähklid, sarapuu, pistaatsia jt.). Sobivad pähklid nii puuvilja- kui köögiviljasalatitesse.

6. Liharoogadesse sobivad kõige paremini purustatud pistaatsiapähklid, India pähklid, parapähklid, muskaatpähklid.

7. Kalaga sobivad kokku kookospähklid, mandlid ja pistaatsiapähklid.

8. Pasteetide ja võileivatortide puhul on parim valik purustatud muskaatpähklid, Kreeka või India pähklid.



9. Küpsetistesse sobivad hästi maapähklid, sarapuupähklid, Kreeka pähklid, kookospähklid, mandlid. Neis sisalduv rohke pähkliõli annab kuumutamisel tugeva ja meeldiva maitse. Ka marja- või õunamarmelaadile võib keetmise lõpus lisada purustatud pähkleid, pähklimarmelaad on eriti hea rullkoogi vahel, pirukatäidisena või magustoiduna.

10. Pähkleid nagu ka kuivatatud puuvilju ja marju võiks enne tarbimist pesta või leotada. See aitab eemaldada tolmu ja mustuse, mis pakendisse võis sattuda pakkimisel. Leotamisel muutub kergemini omastatavaks pähklites sisalduv tsink ja raud. Röstimine vähese soolaga muudab maitseomadused küll meeldivamaks, aga liigne kuumutamine vähendab ka kasulikke omadusi. Pikaajalisel õhuga kokkupuutumisel ja niiskuse käes pähklid riknevad.

Seotud postitused